Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Onderdeel deel:

 

Reken en bewegen

Een verzameling van achtergrond en invulling van het bewegend rekenen in de vrijeschool

Inhoudsopgave knop 2   De leerroute knop


3     De werking van de beweging op het ontwaken knopvan het rekenvermogen en het ontwikkelen van vaardigheden:

De plaats van het bewegen

De plaats van het bewegend rekenen.

  • Beweging als mogelijkheid om het rekenvermogen te laten ontwaken.
  • Beweging in de lagere klassen ingezet vanuit de ontwikkelingsfase waarin het kind zich bevindt
  • Beweging bedoeld om het, zich langzaam ontwikkelende, denken beweeglijk te maken.
  • Beweging bedoeld ter ondersteuning van het geheugen:
  • ewegingen bedoeld om in ruimtelijke vorm een bewerking of kwaliteit te laten ervaren.
  • Bewegingselement als vreugdevolle stimulans.
    De verschillende bewegingen in het leerproces;



4
knopWelke zinvolle bewegingen kunnen we plaatsen bij de verschillende aspecten van het bewegend rekenen?
knopVan rekenend bewegen     naar rekenvaardigheden.


6    
knop De voorwaarden voor het bewegen zodat het werken met bewegen ook op het rekenvermogen werkt.
knop    Literatuur
  • Beweging als mogelijkheid om het rekenvermogen te laten ontwaken.
  • Beweging bedoeld om het, zich langzaam ontwikkelende, denken beweeglijk te maken.
  • Bewegingen bedoeld om in ruimtelijke vorm een bewerking of kwaliteit te laten ervaren.
  • Bewegingselement als vreugdevolle stimulans.
  • Bewegen in de verschillende klassen
.
  • Route Organisatie
  • De verhouding klassikaal/ individueel.
  • De inhoud van de bewegingen
.

   
Referentie getallen
   
Referentie verbanden